Psychosomatische Fysiotherapie

Herstel de veerkracht van lichaam en geest

Psychosomatische fysiotherapie

Psychosomatische klachten zijn klachten van lichaam en geest. Het zijn lichamelijke klachten zonder medische oorzaak die veroorzaakt of verergerd worden door stress en emoties.

Zorgen, stress en emoties horen bij het leven. Maar wat als deze je teveel worden?
De psychosomatische fysiotherapie kan u wellicht helpen!

psychosomatischefysiotherapie 3
Psychosomatische Fysiotherapie
De relatie tussen psyche en lichamelijke klachten

Wanneer psychosomatische fysiotherapie?

Met psychosomatische klachten kun je in de gezondheidszorg nogal tussen de wal en het schip vallen. Er is er door het ontbreken van een medische oorzaak geen medische behandeling en een langdurige zoektocht langs allerlei artsen, onderzoeken en lichamelijke behandelingen is vaak het gevolg.

Het ontstaan, aanhouden, verergeren of zelfs chronisch worden van deze klachten heeft te maken met de wisselwerking tussen lichaam, geest en omgeving.
Hierbij spelen stress en emoties, van ingrijpende gebeurtenissen, belastende situaties, stressvolle relaties, maar vaak ook normale alledaagse zorgen vaak een belangrijke rol.
De klachten kunnen ook te maken hebben met persoonlijke eigenschappen zoals moeite hebben om grenzen aan te geven, perfectionisme, een negatief zelfbeeld, faalangst, veel van jezelf moeten of moeite hebben om voor jezelf op te komen.

Herkenbare klachten en symptomen hierbij zijn:

• Spanningshoofdpijn
  • Aanhoudende moeheid
  • Slaapproblemen
  • Gespannen nek-, schouder- of armspieren
  • Lage rugpijn
  • Maag- en darmklachten
  • Verminderde weerstand
  • Pijn/druk op de borst
  • Benauwdheid
  • Duizeligheid
  • Hartkloppingen
  • Niet meer tot rust komen
  • Gejaagdheid
  • Concentratievermindering
  • Vergeetachtigheid
  • Piekeren
  • Sneller emotioneel
  • Sneller geïrriteerd
  • Besluiteloosheid
  • Somberheid
  • Angst en/of onzekerheid
  • Niet meer kunnen genieten
  • Lusteloosheid
Psychosomatische Fysiotherapie

Meer dan tien jaar schaarde men deze klachten onder het paraplubegrip “Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten (SOLK)”.
Tegenwoordig noemt men deze klachten “Aanhoudende Lichamelijke Klachten (ALK)”

Uit onderzoek blijkt dat in Nederland gemiddeld 40% van de consulten bij de huisarts betrekking hebben op “Aanhoudende Lichamelijke Klachten (ALK)”

Uw therapieplan

Afhankelijk van uw hulpvraag, het gesprek en het onderzoek, worden de doelen van de behandeling bepaald en wordt samen met u een therapieplan opgesteld.

Psychosomatische fysiotherapie is erop gericht de klachten tweeledig aan te pakken, namelijk gericht op de wisselwerking tussen lichaam en geest:

• Oorzaken van klachten opsporen en aanpakken, bijvoorbeeld beter leren omgaan met onderliggende stress, emoties en problemen en het versterken van veerkracht
  • Gevolgen van klachten aanpakken en voorkomen dat door gedachten, emoties of gedragingen de klachten aanhouden of verergeren
Psychosomatische Fysiotherapie

Psychosomatische fysiotherapie bestaat uit een combinatie van gesprekken en oefeningen: